• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • AKTUALNOŚCI
  • LISKI

Założenia programowe maj 2019

Tydzień 1

Temat tygodnia: Moja miejscowość, mój region.

  1. Miejscowość, w której mieszkam.
  2. Miasta, miasteczka.
  3. Z wizytą w skansenie.
  4. Zawody w mojej miejscowości.
  5. Listy, pocztówki, adresy.

Dziecko:

Wskazuje położenie swojej miejscowości i swojego regionu na mapie Polski.
Wymienia zalety życia w małej i dużej miejscowości
Rozpoznaje i nazywa instrumenty, gra na nich.
Wymianie nazwy wybranych zawodów; wymienia korzyści wynikające z ich wykonywania.
Bada i porównuje masy przedmiotów; na oko, za pomocą wagi.
Wymienia cechy charakterystyczne dla miasta i dla wsi.
Wyjaśnia pojęcia adresat, nadawca.
Wyodrębnia ze zbioru przesyłek listy i pocztówki, segreguje listy i pocztówki na podzbiory.

Tydzien 2

Temat tygodnia: Moja ojczyzna.

  1. Jak Polska długa i szeroka.
  2. Warszawa- stolica Polski.
  3. W wielkim mieście.
  4. Poznajemy sąsiadów Polski
  5. Jestem Europejczykiem.

Dziecko:

Wyjaśnia znaczenie słowa stolica, podaje jej nazwę i opisuje herb Warszawy.
Wymienia ważne i charakterystyczne miejsca znajdujące się w Warszawie.
Wyjaśnia jaka zabudowa jest charakterystyczna dla dużego miasta.
Rozpoznaje i układa z części flagi Niemiec, Czech i Słowacji.
Opisuje symbole Unii Europejskiej.
Wymienia polskie symbole narodowe i podaje ich charakterystyczne cechy.

Tydzień 3

Temat tygodnia: Łąka w maju.

  1. Wycieczka na łąkę.
  2. Kwiaty na łące.
  3. Mieszkańcy łąki.
  4. Zabawy na łące.
  5. Kolory wiosny.

Dziecko:

Wymienia charakterystyczne cechy łąki wiosną.
Nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, występujące na niej zwierzęta.
Wymienia części kwiatu- mniszka lekarskiego.
Dostrzega symetrię w kształtach owadów.
Wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące.
Wypowiada się na temat zjawiska tęczy, wymienia kolory występujące w tęczy.
Rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny zielne.

Tydzień 4

Temat tygodnia: Święto rodziców.

  1. Jaka jest moja mama, jaki jest mój tata.
  2. Kwiaty dla mamy.
  3. Mój kochany tatuś.
  4. Nasze ulubione zabawy i sporty.
  5. Niespodzianki dla naszych rodziców.

Dziecko:

Opisuje role rodziców w swoim życiu.
Wymienia cechy swojej mamy i taty.
Opisuje rolę matki w rodzinie.
Opisuje role ojca w swoim życiu.
Opisuje wygląd mężczyzny za pomocą określeń przymiotnikowych.
Opowiada o ulubionych zajęciach, zabawach i sportach poszczególnych członków rodziny.
Wymienia nazwy zabaw, w które można bawić się z rodzicami w domu i poza nim.
Wymienia zasady bezpieczeństwa obowiązujące podczas wspólnych zabaw.
Podaje przykłady niespodzianek dla rodziców, wymienia czynności, w których wykonywaniu może pomóc mamie i tacie.

Założenia programowe na kwiecień 2019

Tydzień 1

Temat tygodnia: Wiosenne powroty.

  1. Jajko i jego tajemnice.
  2. Poznajemy budowę ptaka.
  3. Ptasie gniazda.
  4. Ptasie koncerty.
  5. Ptasie pióra.

Dziecko:

  • Wymienia właściwości jajka
  • Aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski
  • Posiada wiadomości na temat ptaków i ich budowy
  • Rozumie znaczenie ptaków dla środowiska
  • Posiada informacje na temat ochrony gatunkowej
  • Naśladuje głosy ptaków
  • Rozbudza zainteresowania przyrodnicze i chęć obserwowania otaczającego świata

 

Tydzień 2

Temat tygodnia: Wielkanoc.

  1. Wielkanocne malowanie.
  2. Koszyczek wielkanocny.
  3. Kurczaki i jajka.
  4. Życzenia wielkanocne.
  5. Zwyczaje świąteczne.

Dziecko:

  • Wypowiada się na temat tradycji malowania pisanek
  • Miesza kolory farb , uzyskując inne kolory
  • Wypowiada się na temat zwyczajów wielkanocnych
  • Opisuje wygląd kury, kurcząt, koguta za pomocą określeń przymiotnikowych
  • Oblicza działania i koloruje odpowiednio rysunek pisanki
  • Porównuje długość palm wielkanocnych, papierowych sylwet jajek i wysokość maskotek

Tydzień 3

 

Temat tygodnia: Wiosna na wsi.

  1. Gramy w zielone.
  2. Mieszkańcy wiejskiego podwórka.
  3. Zwierzęta z wiejskiego podwórka i ich dzieci.
  4. Człowiek i zwierzęta.
  5. W wiejskiej zagrodzie.

Dziecko:

  • Wzbogaca wiedzę o środowisku przyrodniczym
  • Opisuje wygląd łąki wiosną oraz wygląd żaby, wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt
  • Rozpoznaje i nazywa zwierzęta z wiejskiego podwórka, poprawnie nazywa domy zwierząt hodowanych na wsi oraz rodzaj spożywanego przez nie pokarmu
  • Słucha głosy zwierząt z wiejskiego podwórka i je naśladuje
  • Zna znaczenie zwierząt hodowlanych w życiu człowieka
  • Określa charakterystyczne cechy wełny

Tydzień 4

Temat tygodnia: Dbamy o przyrodę.

  1. Potęga wody.
  2. Jestem przyjacielem przyrody.
  3. Żabki, żaby, żabusie.
  4. Co nam daje las.
  5. Mali ekolodzy.

Dziecko:

  • Wypowiada się na temat znaczenia wody w przyrodzie, podaje sposoby jej oszczędzania, poznaje informacje na temat zanieczyszczeń zawartych w wodzie i ich wpływu na środowisko
  • Rozumie konieczność ochrony środowiska przyrodniczego
  • Poznaje zasady szanowania przyrody i zachęca do ich przestrzegania
  • Podaje informacje na temat żab, ich wyglądu i pożyteczności; wymienia etapy rozwojowe żaby, wyjaśnia znaczenie ochronnego ubarwienia żaby
  • Poznaje znaczenie drzew dla ludzi i środowiska
  • Poznaje przejawy działalności ekologicznej człowieka – tworzenie parków narodowych i rezerwatów przyrody
  • Uzasadnia, dlaczego należy szanować przyrodę i dbać o las
  • Poznaje znaczenie słów: ekologia, recykling
  • Kształtuje nawyki proekologiczne

Założenia programowe na marzec 2019

Tydzień 1

Zwierzęta z dżungli i sawanny

1.Niezwykły świat zwierząt

  1. W zoo
  2. Zagadki od żyrafy
  3. Małpka i jej przyjaciel słoń
  4. Kontynentalne safari

Dziecko:

- poznaje Afrykę oraz zwierzęta zamieszkujące ten kontynent,

- rozwija sprawność manualną,

- wykonuje pracę plastyczną oraz zadania według podanej instrukcji,

- wymienia najważniejsze informacje związane z życiem i zwyczajami wybranych zwierząt egzotycznych,

-rozwiązuje i układa zagadki,

- rozwija sprawność ruchową,

- poszerza wiadomości na temat ogrodu zoologicznego

- opisuje ilustracje budując poprawnie zdania.

Tydzień 2

Zwierzęta naszych pól i lasów

  1. Z wizytą u pszczół
  2. Mieszkańcy lasu
  3. Na polu
  4. Ptaki, ssaki, owady
  5. Skrzydlaci mieszkańcy lasu

Dziecko:

- wzbogaca wiadomości na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka,

- wzbogaca wiadomości na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie,

- wzbogaca wiadomości na zwierząt mieszkających na polu,

- podaje charakterystyczne cechy ptaków, ssaków i owadów,

- naśladuje dźwięki wydawane przez zwierzęta,

- rozwiązuje zagadki,

- śpiewa piosenkę,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- rozwija sprawność manualną,

- mówi wyraźnie,

- słucha w skupieniu opowiadania.

Tydzień 3

Marcowa pogoda

  1. Witaminy a przedwiośnie
  2. W marcu jak w garncu
  3. Wiosenne niespodzianki
  4. Marcowe przepisy
  5. Pożegnanie zimy

Dziecko:

- wyjaśnia znaczenie witamin dla zdrowia człowieka,

- rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe bogate w witaminy,

- wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną,

- poprawnie odczytuje znaki synoptyczne,

- wymienia i nazywa części garderoby, ubiera się adekwatnie do pogody,

- liczy elementy zbioru, podaje prawidłowy wynik,

- wyjaśnia na czym polega zwyczaj pożegnania zimy,

- nazywa i wymienia w odpowiedniej kolejności następujące po sobie pory roku,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- wymienia nazwy liczebników porządkowych.

Tydzień 4

Wiosenne przebudzenie

  1. Wiosna w ogrodzie
  2. Pierwsze kwiaty wiosny
  3. Szukamy wiosny w parku
  4. Wiosna budzi zwierzęta
  5. Wiosenne symetrie

Dziecko:

- opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną,

- wymienia właściwości ziemi i piasku,

- wymienia i rozpoznaje kwiaty doniczkowe, wymienia zasady pielęgnacji kwiatów,

- wymienia i wskazuje charakterystyczne, pierwsze oznaki wiosny,

Założenia programowe luty 2019

Tydzień I

Temat: Baśnie, bajki, bajeczki

Dziecko:

- dokonuje oceny postępowania głównego bohatera, uzasadnia swoje zdanie

- odgrywa wybrane scenki dramowe

- wyjaśnia znaczenie słów: scenografia, kurtyna, aktor, widownia

- wymienia zasady obowiązujące w teatrze

- dodaje i odejmuję w zakresie 8

- układa i opowiada historyjkę obrazkową

- wskazuje w książce okładkę, stronę tytułową i numery stron

- rozwiązuje zagadki

- rozpoznaje obrazki i rekwizyty pochodzące z poszczególnych baśni

- określa położenie przedmiotów względem własnej osoby i innych przedmiotów

Tydzień II

Temat: Muzyka wokół nas

Dziecko:

- wyjaśnia znaczenie słów : dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent

- poznaje dawne i nowoczesne urządzenia służące do rejestrowania i odtwarzania muzyki

- samodzielnie tworzy muzykę

- wyjaśnia znaczenie nowych słów: filharmonia, sala koncertowa

- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

- wymienia zasady zachowania obowiązujące podczas słuchania koncertu

- wypowiada się na temat F. Chopina

- wykonuje ilustracje do wysłuchanie fragmentu utworu muzyki poważnej

- rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne

- wyjaśnia znaczenie słów: klucz wiolinowy, nuta, gama

- wykonuje papierową gitarę

Tydzień III

Temat: Nie jesteśmy sami w kosmosie

Dziecko:

- poznaje znaczenia nowych pojęć, zna obiekty i zjawiska związane z kosmosem

- wykonuje modele planet

- w skupieniu słucha opowiadania

- rozpoznaje planety Układu Słonecznego

- uczestniczy w zabawach: głosowych, słownikowych, gramatycznych

- formułuje dłuższe, poprawne wypowiedzi

- rozpoznaje piosenki po usłyszanej melodii

Tydzień IV

Temat: Zwierzęta z dżungli i sawanny

Dziecko:

- wskazuje Afrykę na mapie, wymienia wybrane zwierzęta zamieszkujące ten kontynent

- rysuje pastelami olejnymi

- wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego

- wymienia nazwy zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne

-rozwiązuje i układa zagadki

- porusza się rytmicznie przy muzyce

- z uwagą słucha opowiadania

- poznaje znaczenie słów roślinożerne, mięsożerne

- rozpoznaje na mapie świata wybrane kontynenty i je nazywa

- nazywa wybrane zwierzęta zamieszkujące poszczególne kontynenty

Założenia programowe grudzień 2018

Tydzień I “Jak wyglądał świat przed milionami lat”

  • “Lalka dawniej i dziś”
  • wprowadzenie w świat techniki i jej rozwoju na przestrzeni lat,
  • porównywanie różnych projektów tego samego przedmiotu, próby oceniania ich wyglądu i funkcjonalności
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • rozwijanie sprawności manualnej,

   2) “ W lesie jurajskim”

  • wzbogacenie wiedzy na temat czasów prehistorycznych
  • wzbogacenie wiedzy na temat dinozaurów
  • rozwijanie świadomości swojego ciała i przestrzeni

3) “Czarne skarby ziemi’

  • poznawanie historii węgla
  • pozyskiwanie wiedzy na temat ludzi pracy lub wykonujących zawód górnika
  • wzbogacanie słownictwa za pomocą nowych pojęć
  • Rozwijanie percepcji słuchowej

4)”Jeszcze trochę o węglu i kopalniach”

  • Utrwalenie wiedzy na temat kopalni
  • Porównywanie liczebności zbiorów
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała
  • Poznanie znaczeń i nowych pojęć dotyczących węglu i kopalni

5) “Imieniny Mikołaja”

  • Kultywowanie polskich tradycji
  • Rozwijanie mowy
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej

Tydzień II “Idzie zima ze śniegiem”

1) “Zimowy krajobraz”

  • Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Wzbogacanie doświadczeń plastycznych

2) “Sekret bałwana”

  • Poszerzanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy
  • Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego formułowania zdań i pytań

3)”Zimowe czary”

  • Określanie pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
  • Pobudzenie zmysłów, badanie i określanie właściwości fizyczne wody, śniegu i lodu
  • Reagowanie na ustalone sygnały

4)”Bezpieczne zabawy zimą”

  • Poznawanie nowych dyscyplin olimpijskich
  • Ustalenie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych
  • Nabywanie umiejętności przewidywania konsekwencji niebezpiecznych zachowań podczas zabaw zimowych

5) “Bałwankowa rodzina”

  • Nauka przekazywania informacji w formie uproszczonych rysunków (oznaczeń i symboli)
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych
  • Rozwijanie umiejętności manualnych

Tydzień III “Idą święta”

  • ”Szykujemy prezenty”
  • Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Rozwijanie umiejętności manualnych, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych pragnień w formie plastycznej

   2) “Składamy sobie życzenia”

    

  • Poznawanie kolejnych tradycji bożonarodzeniowych
  • Rozwijanie umiejętności dekodowania
  • Wzbogacenie wiadomości na temat form składania sobie życzeń oraz treści życzeń
  • Rozwijanie sprawności ruchowej

   3) “Przy wigilijnych stole”

  • Zapoznanie się z kolejną tradycją związaną ze Świętami Bożego Narodzenia - przygotowanie uroczystej kolacji wigilijnej
  • Poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych
  • Reagowanie na zmiany dynamiczne

   4) “Ubieramy choinkę”

  • Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji przystrajania choinki na święta
  • Rozwijanie wrażliwości zmysłów
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej

Tydzień IV “Święta za pasem”

 

   1) ”Grudniowe zwyczaje

  • przypomnienie i omówienie zwyczajów i tradycji w naszych domach
  • redagowanie świątecznych życzeń dla przyjaciół - wypowiedzi ustne
  • Poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi

2) „Świąteczne tradycje”

  • Doskonalenie wiedzy dzieci i umiejętności na temat właściwego zachowania się w gościach
  • Poszerzanie wiedzy na temat obchodzenia zwyczajów świątecznych w różnych częściach Polski
  • Zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych

3) “W grudniowe święta”

  • Doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania czasu wolnego z bliskimi
  • Poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania świąt na świecie
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw
  • 1
  • 2