• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • AKTUALNOŚCI
  • MISIE

Założenia programowe grudzień 2019

Tydzień I: „ Grudniowe życzenia”

  1. „Jak napisać list do Świętego Mikołaja?”
  2. „ Jak wygląda dom Świętego Mikołaja?”
  3. „ Co trzeba zrobić, aby list i paczka dotarły do adresata?”
  4. „ Jak możemy pomóc Mikołajowi?”
  5. „ Jak wygląda Mikołaj?”

CELE:

- wyrabianie u dzieci nawyku używania zwrotów grzecznościowych;

- kształtowanie umiejętności mówienia o swoich pragnieniach i potrzebach;

- rozwijanie umiejętności koncentracji uwagi podczas słuchania opowiadania;

- zapoznanie z zadaniami i funkcjami urzędu pocztowego,

- wdrażanie do posługiwania się adresem,

- uświadomienie, jak możemy pomagać innym,

- wspieranie w przygotowywaniu prezentów

Tydzień II: „ Kim będę, gdy dorosnę?”

  1. „ Co robią kucharz, piekarz, cukiernik?
  2. „ Kto szyje ubrania i robi buty?”
  3. „ Może zostanę malarzem?”
  4. „ Budujemy miasto.”
  5. „Kim zostanę?”

CELE:
- uświadomienie, że to co jemy, ma wpływ na nasze samopoczucie,

- rozwijanie małej motoryki,

- wzbogacenie słownika dzieci o wyrazy związane z pracą krawcowej i krawca

- kształtowanie umiejętności układania i opowiadania historyjki obrazkowej,

- kształtowanie wyrażania własnych emocji w pracach plastycznych,

- rozwijanie umiejętności planowania pracy,

- doskonalenie umiejętności pracy w zespole

Tydzień III: „ Święta za pasem.”

  1. „ Jak posprzątać ten bałagan?”
  2. „ Jak ubierzemy naszą choinkę?”
  3. „ Co znajduje się na świątecznym stole?”
  4. „ Słuchamy świątecznych opowieści”
  5. „ Kto będzie grał Maryję, a kto Józefa? – przygotowujemy jasełka.”

CELE:

- kształtowanie nawyku sprzątania po sobie,

- kształtowanie poczucia rytmu, wyobraźni muzycznej, ekspresji ruchowej,

- zapoznanie z tradycją ozdabiania choinki i zwyczajami bożonarodzeniowymi,

- kształtowanie umiejętności manualnych,

- doskonalenie umiejętności prawidłowego posługiwania się sztućcami

- rozbudzenie u dzieci zainteresowania książką, literaturą,

- rozwijanie percepcji słuchowej

Tydzień IV: „ Świąteczne tradycje.”

  1. „Jakie są zwyczaje bożonarodzeniowe?”
  2. „ Tak pachną święta.”
  3. „ Czego życzymy innym w czasie świąt?”
  4. „ Dlaczego lubimy śpiewać kolędy?”
  5. „ Przedstawiamy jasełka zaproszonym gościom”

CELE:

- utrwalenie wiedzy na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych,

- kształtowanie umiejętności słuchania innych,

- stwarzanie możliwości rozwijania zmysłu węchu,

- doskonalenie równowagi,

- wdrażanie do umacniania poczucia własnej wartości,

- kształtowanie umiejętności wczuwania się w emocje najbliższych,

- kształtowanie umiejętności wspólnego śpiewania,

- kształtowanie szybkiej reakcji na sygnał słowny i dźwiękowy,

- wspieranie dzieci przy wyrabianiu odwagi i śmiałości scenicznej,

- kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach stresowych

- kształtowanie poczucia jedności i wspólnego dążenia do wyznaczonego celu

Założenia programowe listopad 2019

Tydzien 1:Listopadowe wspomnienia 

Dziecko będzie:
- prawidłowo nazywał członków rodziny, 
- wypowiadało się na temat swojej rodziny, 
- Wiedziało jak prawidłowo i bezpiecznie korzystać z urządzeń elektrycznych, 
- znał przedmioty codziennego użytku z dawnych czasów 
- wiedziało jak należy zachowywać się wobec osób starszych, 
- doskonalić umiejętność posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi 
Tydzień 2: Jesienna pogoda

Dziecko będzie:
- doskonalić techniki zapamiętywania,
- kształtować umiejętności przeliczania na konkretach w zakresie 1-5,
- identyfikować i nazywać własne stany emocjonalne 
- znało obiegieg wody w przyrodzie,
- wyjaśniać znaczenie deszczu dla ludzi, zwierząt i roślin, 
- dostrzegać rytm i następstwa dnia i nocy,
- rozróżniać pory roku,
Tydzień 3: zwierzęta domowe 

Dziecko bedzie:
- klasyfikować przedmioty na podstawie różnych cech,
- rozpoznawać głosy zwierząt,
- znało obowiązki związane z posiadaniem zwierzęcia domowego,
- wiedziało na czym polega praca weterynarza,
- wypowiadać się na podany temat,
Tydzień 4: Zimno coraz zimniej

Dziecko bedzie:
- znało zwyczaje wybranych zwierząt zapadajacych w sen zimowy,
- dostrzegać zmiany zachodzące w przyrodzie
- doskonalić umiejętność przeliczania w zakresie 6,
- nazywać kilka wybranych ptaków zimujacych w Polsce,
- kształtować umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie 3
- wiedziało jak dokarmiać zwierzęta w czasie zimy, 
- wiedziało jak bezpiecznie postępować wobec zwierząt

Założenia programowe październik 2019

I tydzień  
Dary jesieni

  1. Robimy zupę jarzynową.
  2. Jaki to owoc?
  3. Dlaczego zbieramy tylko niektóre grzyby?
  4. Zbieramy jesienne skarby!
  5. Jak zatrzymać lato?

Dziecko:

- rozpoznaje i nazywa warzywa i owoce,

- kształtuje umiejetność łączenia elementów wg wybranej cechy,

- rozwijanie umiejętności dostrzegania szczegółów,

- rozwijanie pamięci słuchowej,

- wie jak bezpiecznie korzystać z dóbr przyrody,

- zna nazwy poszczególnych grzybów,

- kształtowanie umiejętności przeliczania elementów w zbiorze,

- rozpoznaje liście i łączy je z odpowiednim drzewem,

- kształtuje umiejetność bezpiecznego zachowania w kuchni,

- kształtowanie sprawności ruchowej oraz motoryki całego ciała.

II tydzień

Dbamy o zdrowie

  1. Dlaczego musimy jeść różne potrawy?
  2. Co potrafi czterolatek?
  3. W co się ubiorę na spacer?
  4. Dlaczego chodzę do lekarza?
  5. Do czego służą moje ząbki?

Dziecko:

- kształtowanie sprawności ruchowej

- usprawnienie orientacji w schemacie ciała

- wie jakie produkty warto często jeść,

- rozwijanie umiejętności posługiwania się nożem,

- kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych,

- doskonalenie dużej motoryki,

- kształtowanie umiejętności manualnych,

- kształtowanie poczucia rytmu,

- kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem,

- wie czym zajmuje się lekarz i pielęgniarka,

- kształtowanie umiejętności naśladownictwa,

- oswaja lęk związany z wizytą u lekarza.

III tydzień

Jesienią w parku i w lesie

  1. Jesienna wycieczka w okolice przedszkola.
  2. Jesienne drzewa.
  3. Dlaczego jesień jest kolorowa?
  4. Kto to jest artysta?
  5. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?

Dziecko:

- doskonalenie umiejętności wnioskowania,

- kształtowanie wyobraźni muzycznej i ekspresji ruchowej

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów,

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania pór roku,

- rozbudzanie ciekawości przyrodniczej,

- uwrażliwienie na piękno barw w przyrodzie,

- zna barwy podstawowe i pochodne,

- wie kto to jest artysta,

- rozwijanie współdziałania w zespole,

- rozwijanie sprawności narządów artykulacyjnych,

- kształtowanie umiejętności przeliczania.

IV tydzień

Zabawy na jesienne wieczory

  1. Czym można malować?
  2. Kto ze mną zatańczy?
  3. Jak zachować się w kinie i teatrze?
  4. Bawimy się w teatr.
  5. Po czym rozpoznam to zwierzę?

Dziecko:

- kształtowanie umiejętności wchodzenia w role,

- doskonalenie umiejętności wyciągania wniosków,

- rozwijanie kreatywności,

- rozwijanie wyobraźni plastycznej,

- rozbudzanie zainteresowania sztuką,

- rozwijanie zdolności improwizacyjnych,

- pobudzanie do działań artystycznych,

- doskonalenie umiejętności odpowiadania na pytania,

- wyrabianie odwagi i śmiałości,

- doskonalenie umiejętności poprawnego zachowania w kinie i teatrze,

- wyrabianie umiejętności dostrzegania szczegółów,

- rozwijanie mowy i logicznego myślenia.

Założenia programowe wrzesień 2019

Tydzień 1 „ W przedszkolu”

  1. Co to znaczy, że jestem przedszkolakiem
  2. Gdzie jest moje miejsce?
  3. Co mogę robić w przedszkolu?
  4. Czy umiem się przedstawić?
  5. W co się bawić?

Cele ogólne:

- przypomnienie imion dzieci w grupie przedszkolnej,

- kształtowanie umiejętności przedstawiania się: zapewnienie dzieciom poczucia bezpieczeństwa w przedszkolu,

- poznanie osób pracujących w przedszkolu ( imiona i zadania) ,

- zapoznanie się z budynkiem/ placem zabaw

- kształtowanie umiejętności odczytywania symboli rysunkowych,

- rozwijanie czynności samoobsługowych,

- integracja grupy

- zapoznanie się z zasadami panującymi w przedszkolu,

- wyrabianie nawyku używania zwrotów grzecznościowych,

- kształtowanie umiejętności rozpoznawania zapisu swojego imienia

- rozwijanie umiejętności werbalnego wyrażania uczuć

Tydzień 2 „ Wakacyjne wspomnienia”

  1. Co robiliśmy i gdzie byliśmy w czasie wakacji?
  2. Co przynieśliśmy z wakacji?
  3. Dokąd pojechał nasz pociąg?
  4. Gdzie jest morze, a gdzie góry?
  5. Czym podróżowaliśmy w czasie wakacji?

Cele ogólne:

- wdrażanie do swobodnego wypowiadania się na temat wakacji,

- czytanie globalne wyrazu „lato”

- kształtowanie sprawności manualnej,

- rozwijanie umiejętności matematycznych poprzez klasyfikowanie przedmiotów według jednej cechy

- rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej,

- zapoznanie się z mapą Polski,

- rozpoznawanie charakterystycznych elementów krajobrazu górskiego i morskiego

- wyrabianie sprawności ruchowej dzieci,

- usprawnianie narządu artykulacyjnego poprzez wyraźne wymawianie spółgłosek

Tydzień 3 „ Jesteśmy bezpieczni”

  1. Dlaczego w domu czuję się najlepiej?
  2. O czym pamiętam w drodze do przedszkola?
  3. Jak mogę bezpiecznie bawić się na placu zabaw?
  4. Czy mogę pogłaskać psa?
  5. Gdzie szukać pomocy?

Cele ogólne:

- kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat domu jako miejsca swojego zamieszkania,

- wspomaganie dzieci w umacnianiu poczucia własnej wartości,

- poznanie podstawowych zasad poruszania się jako pieszy,

- wdrażanie do bezpiecznego zachowania się na drodze,

- wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa na placu zabaw,

- kształtowanie poczucia odpowiedzialności,

- wdrażanie zasad bezpiecznego kontaktu ze zwierzętami,

- zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi,

- rozwijanie umiejętności klasyfikowania/ grupowania przedmiotów ( pary funkcyjne)

Tydzień 4 „ Dbam o siebie i o środowisko”

  1. Do czego służą części mojego ciała?
  2. Jak lepiej poznać drzewo?
  3. Dlaczego trzeba dbać o zdrowie?
  4. Jak dbać o porządek?
  5. Jak mogę pomóc roślinom i zwierzętom?

Cele ogólne:

- kształtowanie orientacji w schemacie własnego ciała,

- doskonalenie czynności samoobsługowych związanych z higieną,

- zapoznanie się dzieci ze zmysłami,

- rozpoznawanie i nazywanie przyborów toaletowych,

- klasyfikowanie przedmiotów funkcjonalnie ze sobą powiązanych,

- wyrabianie nawyku dbania o porządek w Sali- kształtowanie odpowiedzialności za wspólną przestrzeń,

- kształtowanie świadomości ekologicznej,

- kształtowanie umiejętności łączenia przyczyny ze skutkiem

Założenia programowe czerwiec 2019

Tydzień I:

Niby tacy sami, a jednak inni:

  1. Tolerancja
  2. Zabawy z piłką
  3. Wszyscy lubimy się bawić
  4. Kolorowy świat dzieci
  5. Wspólne zabawy

Dziecko:

- Rozumie znaczenie słowa tolerancja.

- Stosuje zwroty grzecznościowe

- Śpiewa refren piosenki „Piłka”

- Kreśli kształt koła i ozdabia je według własnego pomysłu

- Liczy obiekty

- Nazywa kolory i podaje skojarzenia z przedmiotami w tych kolorach

Tydzień II:

Wakacyjne podróże:

  1. Poznajemy pojazdy
  2. Miło spędzam czas
  3. Na plaży jest fajnie
  4. Autobus w barwach wakacji
  5. Bezpieczne wakacje

Dziecko:

- Nazywa pojazdy

- Wypowiada się na temat spędzania czasu w różnych miejscach

- Słucha odgłosów pojazdów i je naśladuje

- Zna zagrożenia wynikające z oddalania się od rodziców nad wodą, nawiązywania kontaktów z nieznajomymi podczas wakacji

- Bierze udział w zabawach: ruchowych, rozwijających reakcję na sygnał, bieżnych

Tydzień III

Pożegnania nadszedł czas:

  1. Wakacyjne wędrówki
  2. Wakacyjna podróż pociągiem
  3. Ahoj, przygodo!
  4. Bezpiecznie nad wodą
  5. Do zobaczenia po wakacjach

Dziecko:

- Wypowiada się na temat pociągów.

- Obserwuje w sposób bezpośredni zmiany zachodzące latem w przyrodzie.

- Wie, jak bezpiecznie zachowywać się nad wodą.

- Układa sylwety żaglówki z figur geometrycznych, we-dług wzoru.

- Używa określeń: szybko, wolno, w odniesieniu do jadącego pociągu.

- Przestrzega umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie

Tydzień IV

Projekt „Las”

  1. Dzień 1.
  2. Dzień 2.
  3. Dzień 3.
  4. Dzień 4.
  5. Dzień 5.

Dziecko:

- Odróżnia drzewa liściaste od iglastych.

- Tworzy pytania na temat lasu.

- Wypowiada się na temat zwierząt leśnych.

- Wie, na czym polega praca leśniczego.

- Tańczy przy spokojnej muzyce.

- Obrysowuje liście techniką frotażu