• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • AKTUALNOŚCI
  • WRÓBELKI

Założenia programowe na marzec 2019

Tydzień 1

Zwierzęta z dżungli i sawanny

1.Niezwykły świat zwierząt

  1. W zoo
  2. Zagadki od żyrafy
  3. Małpka i jej przyjaciel słoń
  4. Kontynentalne safari

Dziecko:

- poznaje Afrykę oraz zwierzęta zamieszkujące ten kontynent,

- rozwija sprawność manualną,

- wykonuje pracę plastyczną oraz zadania według podanej instrukcji,

- wymienia najważniejsze informacje związane z życiem i zwyczajami wybranych zwierząt egzotycznych,

-rozwiązuje i układa zagadki,

- rozwija sprawność ruchową,

- poszerza wiadomości na temat ogrodu zoologicznego

- opisuje ilustracje budując poprawnie zdania.

Tydzień 2

Zwierzęta naszych pól i lasów

  1. Z wizytą u pszczół
  2. Mieszkańcy lasu
  3. Na polu
  4. Ptaki, ssaki, owady
  5. Skrzydlaci mieszkańcy lasu

Dziecko:

- wzbogaca wiadomości na temat życia pszczół i ich znaczenia w życiu człowieka,

- wzbogaca wiadomości na temat życia i zwyczajów zwierząt mieszkających w lesie,

- wzbogaca wiadomości na zwierząt mieszkających na polu,

- podaje charakterystyczne cechy ptaków, ssaków i owadów,

- naśladuje dźwięki wydawane przez zwierzęta,

- rozwiązuje zagadki,

- śpiewa piosenkę,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- rozwija sprawność manualną,

- mówi wyraźnie,

- słucha w skupieniu opowiadania.

Tydzień 3

Marcowa pogoda

  1. Witaminy a przedwiośnie
  2. W marcu jak w garncu
  3. Wiosenne niespodzianki
  4. Marcowe przepisy
  5. Pożegnanie zimy

Dziecko:

- wyjaśnia znaczenie witamin dla zdrowia człowieka,

- rozpoznaje i nazywa produkty żywnościowe bogate w witaminy,

- wymienia zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla pogody wczesną wiosną,

- poprawnie odczytuje znaki synoptyczne,

- wymienia i nazywa części garderoby, ubiera się adekwatnie do pogody,

- liczy elementy zbioru, podaje prawidłowy wynik,

- wyjaśnia na czym polega zwyczaj pożegnania zimy,

- nazywa i wymienia w odpowiedniej kolejności następujące po sobie pory roku,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- wymienia nazwy liczebników porządkowych.

Tydzień 4

Wiosenne przebudzenie

  1. Wiosna w ogrodzie
  2. Pierwsze kwiaty wiosny
  3. Szukamy wiosny w parku
  4. Wiosna budzi zwierzęta
  5. Wiosenne symetrie

Dziecko:

- opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie wiosną,

- wymienia właściwości ziemi i piasku,

- wymienia i rozpoznaje kwiaty doniczkowe, wymienia zasady pielęgnacji kwiatów,

- wymienia i wskazuje charakterystyczne, pierwsze oznaki wiosny,

Założenia programowe luty 2019

Tydzień I

Temat: Baśnie, bajki, bajeczki

Dziecko:

- dokonuje oceny postępowania głównego bohatera, uzasadnia swoje zdanie

- odgrywa wybrane scenki dramowe

- wyjaśnia znaczenie słów: scenografia, kurtyna, aktor, widownia

- wymienia zasady obowiązujące w teatrze

- dodaje i odejmuję w zakresie 8

- układa i opowiada historyjkę obrazkową

- wskazuje w książce okładkę, stronę tytułową i numery stron

- rozwiązuje zagadki

- rozpoznaje obrazki i rekwizyty pochodzące z poszczególnych baśni

- określa położenie przedmiotów względem własnej osoby i innych przedmiotów

Tydzień II

Temat: Muzyka wokół nas

Dziecko:

- wyjaśnia znaczenie słów : dźwięk, muzyka, orkiestra, dyrygent

- poznaje dawne i nowoczesne urządzenia służące do rejestrowania i odtwarzania muzyki

- samodzielnie tworzy muzykę

- wyjaśnia znaczenie nowych słów: filharmonia, sala koncertowa

- aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

- wymienia zasady zachowania obowiązujące podczas słuchania koncertu

- wypowiada się na temat F. Chopina

- wykonuje ilustracje do wysłuchanie fragmentu utworu muzyki poważnej

- rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty muzyczne

- wyjaśnia znaczenie słów: klucz wiolinowy, nuta, gama

- wykonuje papierową gitarę

Tydzień III

Temat: Nie jesteśmy sami w kosmosie

Dziecko:

- poznaje znaczenia nowych pojęć, zna obiekty i zjawiska związane z kosmosem

- wykonuje modele planet

- w skupieniu słucha opowiadania

- rozpoznaje planety Układu Słonecznego

- uczestniczy w zabawach: głosowych, słownikowych, gramatycznych

- formułuje dłuższe, poprawne wypowiedzi

- rozpoznaje piosenki po usłyszanej melodii

Tydzień IV

Temat: Zwierzęta z dżungli i sawanny

Dziecko:

- wskazuje Afrykę na mapie, wymienia wybrane zwierzęta zamieszkujące ten kontynent

- rysuje pastelami olejnymi

- wypowiada się na temat ogrodu zoologicznego

- wymienia nazwy zwierząt egzotycznych, określa ich cechy charakterystyczne

-rozwiązuje i układa zagadki

- porusza się rytmicznie przy muzyce

- z uwagą słucha opowiadania

- poznaje znaczenie słów roślinożerne, mięsożerne

- rozpoznaje na mapie świata wybrane kontynenty i je nazywa

- nazywa wybrane zwierzęta zamieszkujące poszczególne kontynenty

Założenia programowe grudzień 2018

Tydzień I “Jak wyglądał świat przed milionami lat”

  • “Lalka dawniej i dziś”
  • wprowadzenie w świat techniki i jej rozwoju na przestrzeni lat,
  • porównywanie różnych projektów tego samego przedmiotu, próby oceniania ich wyglądu i funkcjonalności
  • rozwijanie słuchu fonematycznego
  • rozwijanie sprawności manualnej,

   2) “ W lesie jurajskim”

  • wzbogacenie wiedzy na temat czasów prehistorycznych
  • wzbogacenie wiedzy na temat dinozaurów
  • rozwijanie świadomości swojego ciała i przestrzeni

3) “Czarne skarby ziemi’

  • poznawanie historii węgla
  • pozyskiwanie wiedzy na temat ludzi pracy lub wykonujących zawód górnika
  • wzbogacanie słownictwa za pomocą nowych pojęć
  • Rozwijanie percepcji słuchowej

4)”Jeszcze trochę o węglu i kopalniach”

  • Utrwalenie wiedzy na temat kopalni
  • Porównywanie liczebności zbiorów
  • Rozwijanie świadomości własnego ciała
  • Poznanie znaczeń i nowych pojęć dotyczących węglu i kopalni

5) “Imieniny Mikołaja”

  • Kultywowanie polskich tradycji
  • Rozwijanie mowy
  • Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej

Tydzień II “Idzie zima ze śniegiem”

1) “Zimowy krajobraz”

  • Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat
  • Rozwijanie słuchu fonematycznego
  • Wzbogacanie doświadczeń plastycznych

2) “Sekret bałwana”

  • Poszerzanie wiadomości dotyczących charakterystycznych cech zimy
  • Obserwowanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku
  • Rozwijanie umiejętności poprawnego formułowania zdań i pytań

3)”Zimowe czary”

  • Określanie pogody, nazywanie zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla zimy
  • Pobudzenie zmysłów, badanie i określanie właściwości fizyczne wody, śniegu i lodu
  • Reagowanie na ustalone sygnały

4)”Bezpieczne zabawy zimą”

  • Poznawanie nowych dyscyplin olimpijskich
  • Ustalenie i przestrzeganie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych
  • Nabywanie umiejętności przewidywania konsekwencji niebezpiecznych zachowań podczas zabaw zimowych

5) “Bałwankowa rodzina”

  • Nauka przekazywania informacji w formie uproszczonych rysunków (oznaczeń i symboli)
  • Rozwijanie umiejętności matematycznych
  • Rozwijanie umiejętności manualnych

Tydzień III “Idą święta”

  • ”Szykujemy prezenty”
  • Poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia
  • Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat
  • Rozwijanie umiejętności manualnych, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych pragnień w formie plastycznej

   2) “Składamy sobie życzenia”

    

  • Poznawanie kolejnych tradycji bożonarodzeniowych
  • Rozwijanie umiejętności dekodowania
  • Wzbogacenie wiadomości na temat form składania sobie życzeń oraz treści życzeń
  • Rozwijanie sprawności ruchowej

   3) “Przy wigilijnych stole”

  • Zapoznanie się z kolejną tradycją związaną ze Świętami Bożego Narodzenia - przygotowanie uroczystej kolacji wigilijnej
  • Poznawanie i utrwalanie nazw tradycyjnych potraw wigilijnych
  • Reagowanie na zmiany dynamiczne

   4) “Ubieramy choinkę”

  • Wzbogacanie wiedzy na temat tradycji przystrajania choinki na święta
  • Rozwijanie wrażliwości zmysłów
  • Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej

Tydzień IV “Święta za pasem”

 

   1) ”Grudniowe zwyczaje

  • przypomnienie i omówienie zwyczajów i tradycji w naszych domach
  • redagowanie świątecznych życzeń dla przyjaciół - wypowiedzi ustne
  • Poszerzanie świadomości dzieci na temat korzyści wynikających ze współdziałania ludzi

2) „Świąteczne tradycje”

  • Doskonalenie wiedzy dzieci i umiejętności na temat właściwego zachowania się w gościach
  • Poszerzanie wiedzy na temat obchodzenia zwyczajów świątecznych w różnych częściach Polski
  • Zachęcanie do utrzymywania więzi rodzinnych

3) “W grudniowe święta”

  • Doskonalenie wiedzy dzieci na temat sposobów spędzania czasu wolnego z bliskimi
  • Poszerzanie wiedzy dzieci na temat tradycji spędzania świąt na świecie
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania różnic i podobieństw

Założenia programowe listopad 2018

Tydzień 1

Temat tygodnia: Moja rodzina.

  1. Dbam o porządek w domu.
  2. W rodzinnym kręgu.
  3. Co robią moi bliscy.
  4. W moim domu.
  5. Dzień z moją rodziną.

Dziecko:

  • określa pokrewieństwa pomiędzy członkami rodziny (np. babcia to mama mamy itp.)
  • opowiada o ulubionych zajęciach poszczególnych członków rodziny
  • podaje informacje na temat pracy zawodowej rodziców
  • łączy pracę zawodową rodziców z otrzymywaniem wynagrodzenia jako źródła budżetu
  • określa czynności wykonywa w domu przez poszczególnych członków rodziny
  • dzieli się wiadomościami na temat życia w rodzinie.

 

Tydzień 2

Temat tygodnia: Mój dom.

  1. W moim rodzinnym domu.
  2. Przedszkole- nasz drugi dom.
  3. Zwierzęta domowe.
  4. Pomieszczenia i ich wyposażenie.
  5. Urządzenia domowe- dawniej i dziś.

Dziecko:

  • dostrzega rolę urządzeń gospodarstwa domowego w ułatwianiu pracy ludziom
  • porównuje urządzenia z przeszłości z ich współczesnymi odpowiednikami
  • przejawia życzliwość i troskę w stosunku do zwierząt
  • poznaje sposoby ochrony przed atakami zwierząt, np. psa.
  • poznaje różne zawodów niedostępnych bezpośredniej obserwacji
  • określa rolę różnych zawodów w życiu społecznym

 

Tydzień 3

 

Temat tygodnia: Moje prawa i obowiązki.

  1. Co słychać w domu.
  2. Znam swoje prawa.
  3. Mamy prawa i obowiązki.
  4. Prawa i obowiązki przedszkolaka.
  5. Brak, czyli zero obowiązków.

Dziecko:

  • przestrzega norm współżycia opartych na wartościach
  • akceptuje równość praw wszystkich
  • wypowiadanie się na temat wysłuchanych utworów literackich
  • wypowiada się na temat praw i obowiązków
  • wymienia prawa dziecka
  • nazywa figury geometryczne

Tydzień 4

Temat tygodnia: Moje zdrowie i bezpieczeństwo.

  1. Alergia na sierść.
  2. Czystość to zdrowie.
  3. Jak dbać o zdrowie.
  4. Niebezpieczne sytuacje.
  5. Zdrowe produkty.

Dziecko:

  • ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku
  • przestrzeganie podstawowych zasad związanych z higieną.
  • jest świadome zagrożeń wynikających z:
  • niewłaściwego zachowania się względem zwierząt
  • kontaktów z nieznajomymi (podawanie danych osobowych)
  • samodzielnego spożywania lekarstw
  • samodzielnego stosowania chemicznych
  • rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą dotyku, smaku, węchu.
  • rozumie konieczność systematycznego dbania o czystość ciała

Założenia programowe październik 2018

Tydzień 1

Idzie jesień… przez ogród i sad

1.Sad jesienią

  1. 2. jesienna wyprawa
  2. 3. Poznajemy tajemnice owoców
  3. 4. Warzywa z targu
  4. 5. W przedszkolnej spiżarni

Dziecko:

- dostrzeganie zmian zachodzących jesienią w sadzie,

- rozwija sprawność manualną,

- wykonuje pracę plastyczną oraz zadania według podanej instrukcji,

- wymienia najważniejsze informacje związane z życiem i zwyczajami wybranych zwierząt,

- rozwija sprawność ruchową,

- opisuje ilustracje budując poprawnie zdania,

- rozpoznaje owoc wykorzystując zmysły: wzroku, węchu, smaku i dotyku.,

- przelicza w zakresie do 6,

- rozpoznaje warzywa, owoce oraz wykonane z nich przetwory.

Tydzień 2

Idzie jesień… do zwierząt

  1. Album o zwierzętach
  2. Jak zwierzęta przygotowują się do zimy?
  3. Przygoda jeża
  4. List od pani Jesieni
  5. Wiewiórka i orzechy

 

Dziecko:

- interesuje się książkami, ogląda je zgodnie z ustalonymi zasadami,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych,

- rozwija sprawność manualną,

- mówi wyraźnie,

- słucha w skupieniu opowiadania,

- wyjaśnia w jaki sposób zwierzęta przygotowują się do zimy,

- odczytuje informacje podane w formie uproszczonych rysunków,

- wymienia zmiany zachodzące w życiu zwierząt jesienią,

- układa historyjkę obrazkową zgodnie z kolejnością zdarzeń,

- powtarza prezentowany rytm,

- śpiewa piosenkę .

Tydzień 3

Co z czego otrzymujemy

  1. Moja mama
  2. Z wizytą w hucie, cukrowni i mleczarni
  3. Z czego mamy chleb
  4. Znam surowce i produkty
  5. Zabawa z prostokątem

Dziecko:

- wypowiada się na temat swojej mamy, opisuje jej wygląd, wymienia zawód, jaki wykonuje,

- wyraża obserwacje w pracy plastycznej

- wie na czym polega praca hutnika, rolnika, mleczarza, sprzedawcy oraz wymienia korzyści płynące z ich pracy dla społeczeństwa,

- uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

- opowiada z czego otrzymujemy szkło, mleko i cukier

- rozpoznaje i nazywa różne rodzaje ziaren oraz pieczywa,

- wymienia produkty, które otrzymuje się z węgla i wełny,

- bada właściwości wełny i węgla za pomocą zmysłów,

- rozpoznaje prostokąt wśród innych figur geometrycznych,

- wymienia nazwy liczebników porządkowych.

Tydzień 4

Idzie jesień… z deszczem

  1. Jesienne dźwięki
  2. Woda i jej tajemnice
  3. Pada, pada deszcz
  4. Jesienny wiatr
  5. Jesienne ubrania

Dziecko:

- opisuje zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią,

- uczestniczy w ćwiczeniach ruchowych

- wyjaśnia zjawiska związane ze stanami skupienia wody,

- śpiewa piosenkę,

- rozumie konieczność dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych,

- wykonuje ćwiczenia ruchowe

- odczytuje pogodę zapisaną w postaci umownych znaków,

- wykonuje pracę plastyczną według instrukcji.

Więcej artykułów…

  • 1
  • 2