• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • AKTUALNOŚCI
  • ZAJĄCZKI

Założenia programowe kwiecień 2019

Tydzień pierwszy: Wiosenne powroty

  1. Powroty ptaków
  2. Żabki i bocian
  3. Malowane wiosenne kwiaty
  4. Ptasie trele
  5. Kto do nas wraca na wiosnę?

Dziecko:

  • Omawia życie pta­ków wiosną (budowanie gniazd).
  • Wyszukuje obrazki bociana wśród innych obrazków.
  • Dolicza do podanej liczby elementów i odlicza od podanej liczby elementów (o jeden element więcej lub o jeden element mniej).
  • Wykonuje bociana z elementów.
  • Uważnie słucha odgłosów przyrody

Tydzień drugi: Wielkanoc

  1. Koszyczek wielkanocny
  2. Kraszanki, pisanki
  3. Zwierzęta z wielkanocnego koszyczka
  4. Motywy wielkanocne
  5. Wielkanocne świętowanie

Dziecko:

  • Wie, co powinno się znaleźć w wielkanocnym koszyku.
  • Rozróżnia kraszankę i pisankę.
  • Wypowiada się na temat wysłuchanej piosenki.
  • Poznaje symbole świąteczne.
  • Rozpoznaje przedmioty związane
    z Wielkanocą.
  • Rozwiązuje zagadki dotyczące świąt.

Tydzień trzeci: Wiosna na wsi

  1. Zwierzęta na wsi
  2. Co słychać wiosną na wsi?
  3. Na wiejskim podwórku
  4. W chlewiku
  5. Kogo spotkamy wiosną na wsi?

Dziecko:

  • Rozpoznaje zwierzęta wiejskie przedstawione na obrazkach.
  • Słucha z uwagą czytanego tekstu.
  • Odpowiada na pytania dotyczące opowiadania.
  • Naśladuje odgłosy zwierząt.
  • Dopasowuje obrazek młodego zwierzęcia do obrazka jego mamy.
  • Liczy elementy w zbiorach.

 Tydzień czwarty: Dbamy o przyrodę

  1. Segregujemy śmieci
  2. Wypoczynek w lesie i nad wodą
  3. Wiosenne porządki w ogródku
  4. Świeże powietrze
  5. Jestem przyjacielem przyrody

Dziecko:

  • Wie, jak segregować śmieci.
  • Wymienia wybrane prace wykonywane w ogrodzie.
  • Poznaje otoczenie za pomocą zmysłu węchu.
  • Tworzy kodeks przyjaciela przyrody.
  • Dzieli kwiaty na cięte i doniczkowe.
  • Określa, czego potrzebują rośliny, żeby rosnąć.

Założenia programowe na marzec 2019

Tydzień pierwszy: Zwierzęta z dżungli i sawanny.

  1. Rodzina krokodyli
  2. Żyrafa
  3. Zwierzaki cudaki
  4. Czarno na białym
  5. Daleka wyprawa

Dziecko:

  • Poznaje przedstawicieli zwierząt egzotycznych
  • Utrwala pojęcia: duży, mały
  • Obrysowuje i koloruje postacie zwierząt z wyprawki
  • Przestrzega umów dotyczących zgodnego funkcjonowania w grupie
  • Stosuje formy grzecznościowe

Tydzień drugi: Zwierzęta naszych pól i lasów.

 

  1. Gdzie mieszkają zwierzęta?
  2. Wiewiórka
  3. Mieszkania do wynajęcia
  4. Echo w lesie
  5. Wiemy już dużo o zwierzętach

Dziecko:

  • Bierze udział w zabawach ruchowych: z elementem skoku, podskoku, z piłką
  • Rozpoznaje lisa wśród innych zwierząt, potrafi nazwać niektóre zwierzęta
  • Opisuje wygląd wiewiórki i jej zwyczaje
  • Wymienia zasady zachowania się w lesie
  • Klaszcze i tupie rytmicznie
  • ·

Tydzień trzeci: Marcowa pogoda.

  1. W marcu jak w garncu
  2. Wesoły deszczyk
  3. Kolorowe parasole
  4. Zabawa z wiosną
  5. Marcowa pogoda

Dziecko:

  • Określa aktualną pogodę
  • Uczestniczy w ćwi­czeniach: szczęki dolnej, języka, warg, podniebie­nia miękkiego
  • Wskazuje różnice między obrazkami
  • Wymienia wybrane zjawiska pogodowe
  • Słucha odgłosów natury i je naśladuje
  • ·

 Tydzień czwarty: Wiosenne przebudzenie.

  1. Oznaki wiosny
  2. Przyroda wiosną
  3. Kolory wiosny
  4. Co słychać wiosną w gnieździe?
  5. Wiosenny ogródek

Dziecko:

  • Ustawia się w parach i razem z grupą spaceruje wokół przedszkola
  • Zauważa i nazywa zmiany zachodzące wiosną w przyrodzie
  • Obserwuje zmiany za­chodzące w przyrodzie w związku z nadejściem wiosny – powroty ptaków (np. bociana), pojawia­jące się pierwsze kwiaty (przebiśniegi, krokusy)
  • Słucha utworów literackich dotyczących wiosny
  • Zachowuje właściwy tor oddechowy

Założenia programowe luty 2019

Założenia luty

Tydzień I:

Baśnie, bajki, bajeczki

  1. Smok, cmok
  2. Baśnie
  3. Jaś i Małgosia
  4. Czerwony kapturek
  5. Nasze ulubione bajki

Dziecko:

- Poznaje baśń Czerwony Kapturek.

- Kojarzy przedmiot z utworem, w jakim go spotykamy.

- Składa w całość, według wzoru, obrazki z baśniowymi postaciami.

- Opisuje wygląd baśniowych postaci.

- Określa zachowanie bohaterów baśniowych.

Tydzień II

Muzyka wokół nas

  1. Koncert
  2. Bębenek
  3. Wszystko jest muzyką
  4. Trąbka
  5. Rozmowa o muzyce

Dziecko:

- Rozpoznaje różne odgłosy, dźwięki dochodzące z bliskiego otoczenia.

- Naśladuje dźwięki instrumentów, rozpoznaje i nazywa wybrane instrumenty.

- Podejmuje zabawy twórcze z gazetami.

- Wskazuje na obrazku źródło dźwięku znane z natury, naśladuje dźwięki natury na instrumencie.

- Wykonuje własny instrument i akompaniuje na nim.

- Uczestniczy w zabawach z wykorzystaniem instrumentów.

- Improwizuje ruchem muzykę.

Tydzień III

Nie jesteśmy sami w kosmosie

  1. Ufoludki
  2. Trzej kosmici
  3. Latające spodki
  4. Rakieta kosmiczna
  5. Mieszkańcy innych planet

Dziecko:

- Rozpoznaje planetę Ziemię na obrazkach.

- Buduje statek kosmiczny z klocków.

- Określa, czy rakieta leci do góry, czy w dół.

- Uczestniczy w zabawach badawczych.

- Układa rakietę według wzoru.

- Lepi kule z plasteliny.

- Obrysowuje kształty planet i je koloruje.

Tydzień IV

Projekt budowle

  1. Dzień 1.
  2. Dzień 2.
  3. Dzień 3.
  4. Dzień 4.
  5. Dzień 5.

Dziecko:

- Opisuje wygląd budowli.

- Konstruuje różne budowle.

- Rozumie znaczenie słów związanych z budowlami.

- Składa z części obrazek.

- Poznaje zawód architekta; nazywa czynności, jakie on wykonuje, oraz narzędzia, jakich potrzebuje do pracy.

- Wymienia podstawowe materiały budowlane

- Poznaje nazwy budynków i budowli.

Założenia programowe grudzień 2018

Tydzień I

- wzbogacenie wiedzy o dinozaurach,

- rozwijanie koncentracji uwagi,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- kształtowanie poczucia rytmu,

- rozwijanie umiejętności wokalnych,

- rozwijanie umiejętności skupiania uwagi na utworze muzycznym,

- liczenie w zakresie 3 w aspektach głównym,

- stopniowanie przymiotnika duży,

- kultywowanie tradycji obchodzenia święta górników- Barbórki

- poznawanie nowej techniki plastycznej- lepienie z gliny,

-rozwijanie mowy,

- rozwijanie przestrzeni przestrzennej,

- rozwijanie percepcji wzrokowej,

Tydzień II

- wzbogacenie wiedzy o zjawiskach przyrodniczych,

- rozwijanie koncentracji uwagi,

- rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat,

- wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa, zabawy na śniegu

- rozwijanie mowy,

- poznawanie instrumentu perkusyjnego- grzechotki

- rozwijanie umiejętności wokalnych,

-rozwijanie umiejętności klasyfikowania,

- rozwijanie słuchu fonematycznego,

- zapoznanie z tradycją mikołajek,

-rozwijanie spostrzegawczości,

-rozwijanie sprawności manualnych,

- poszerzanie doświadczeń związanych ze sztuką,

- rozwijanie myślenia,

-poznawanie elementów pogody charakterystycznych dla zimy.

Tydzień III

- wzbogacenie wiedzy o świętach Bożego Narodzenia,

- rozwijanie koncentracji uwagi,

- rozwijanie mowy,

- umuzykalnianie dzieci,

- poznawanie tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,

- rozwijanie umiejętności liczenia,

- rozpoznawanie i nazywanie kolorów,

- rozwijanie sprawności manualnej,

- rozwijanie pamięci słuchowej,

Tydzień IV

-rozwijanie ciekawości badawczej dziecka,

- rozwijanie wiedzy dotyczącej książek,

- rozwijanie słownictwa czynnego u dzieci,

- rozwijanie wyobraźni,

- wdrażanie do przestrzegania bezpieczeństwa podczas wycieczki,

- zdobywanie wiedzy na temat biblioteki i pracującej w niej osób,

- kształtowanie słownictwa biernego i czynnego związanego z czytelnictwem,

- integrowanie grupy poprzez zabawy i działania nad wspólną książką,

- budzenie zainteresowania książką poprzez kontakt z nią,

Założenia programowe listopad 2018

Tydzień pierwszy:

Moja rodzina
1. Rodzina-największy skarb.
2. Mama, tata, siostra, brat.
3. Jestem bezpieczny z moją rodziną.
4. Moja rodzina i ja.
5. W rodzinie pomagamy sobie wzajemnie.
Dziecko:

· Opowiada o swojej rodzinie.

· Słucha z uwagą czytanego tekstu.

· Opowiada, w jaki sposób pomaga rodzicom.

· Rysuje kredką po śladach.

· Podaje imiona członków najbliższej rodziny.

Tydzień drugi:

Mój dom

1. Każdy ma swój dom.

2. Pies – przyjaciel domu.

3. Zabawy figurami geometrycznymi.

4. Moje mieszkanie.

5. W mojej rodzinie.

Dziecko:

· Uczestniczy w zabawach ruchowych: z elementami czworakowania, biegu, skłonów, celowania.

· Przelicza piętra bloku.

· Nazywa domy zwierząt

· Rozpoznaje i nazywa pomieszczenia znajdujące się w domu.

· Rozpoznaje za pomocą wzroku i słuchu urządzenia elektryczne stosowane w gospodarstwie domowym.

Tydzień trzeci:

Moje prawa i obowiązki

 

1. Mam prawa i obowiązki.

2. Lubię pomagać.

3. Robimy porządki.

4. Ilustrujemy nasze obowiązki.

5. Prawa dziecka – ważna sprawa.

Dziecko:

· Wykonuje celowe ruchy warg i języka.

· Rozpoznaje kolegów i koleżanki po głosie.

· Rozumie znaczenie słów: prawa, obowiązki.

· Reaguje ruchem na zmianę rytmu.

· Podaje przykłady swoich praw i obowiązków.

 Tydzień czwarty:

Moje zdrowie i bezpieczeństwo 

1. Bezpiecznie na rowerze

2. W zdrowym ciele zdrowy duch

3. Dzień Pluszowego Misia

4. Mydło wszystko umyje

5. Wiem, jak dbać o swoje zdrowie

Dziecko:

· Uczestniczy w zabawach ruchowych: z elementami czworakowania, biegu, skłonów, celowania.

· Rozumie zagrożenie wynikające z oddalania się od opiekuna.

· Omawia zasady zachowania się podczas korzystania z różnych środków transportu.  Jeździ na rowerze w kasku i
  ochraniaczach.

· Uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu.

· Naśladuje czynności higieniczne.

  • 1
  • 2